counter create hit

مطالب مرتبط:

سردار سلیمانی: حاتمی کیا، فیلم سازی نکرد

خانواده بزرگ شهدای مدافع حرم در همایشی با عنوان «حنجره سرخ» از ابراهیم حاتمی‌کیا سازنده فیلم «به وقت شام» تجلیل کردند. پخش پیام تصویری سردار سلیمانی بخش دیگری از این مراسم بود که وی در این پیام گفت: باید از آقای حاتمی‌کیا تشکر کنم کار ارزشمندی را انجام داد ...

شرايط اين روزهاي محب اهري

خبرگزاری ایلنا: حسين محب اهري درباره آخرين وضعيت درماني و پزشكي خود گفت: با بررسي آزمايش‌ها مشخص شد اوضاع درماني‌ام ازنظر وضعيت بدني من مايوس‌كننده است. چون شيمي‌درماني آخرم بيشتر از ٥ درصد تاثير نگذاشته و بيماري هم فعال بود. ناچار شدند يك كميسيون ...

از زندگی یک رزمنده تا چالش یک مادر با فرزندش/ دو نمایشنامه رایانی مخصوص در بازار کتاب

از زندگی یک رزمنده تا چالش یک مادر با فرزندش/ دو نمایشنامه رایانی مخصوص در بازار کتاب

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهرداد رایانی مخصوص با همت نشر هنر دفاع (وابسته به سازمان هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) هفدهمین و هجدهمین کتاب‌هایش با نام‌های «سکوت» و «آنکه گفت آری و آنکه گفت نه» را تالیف و وارد بازار نشر کرده است. ...

پژمان بازغی و الهه حصاری به «ممنوعه» پیوستند

پژمان بازغی و الهه حصاری به «ممنوعه» پیوستند

خبرگزاری ایلنا: پژمان بازغی و الهه حصاری دو بازیگر جدید سریال «ممنوعه» هستند که با نقشی متفاوت به تازگی جلوی دوربین رفته‌اند. این اولین نقش آفرینی این دو بازیگر برای سریالی و ...

اولین  مجله «نمایش عروسکی» منتشر شد

اولین مجله «نمایش عروسکی» منتشر شد

اولین شماره مجله تخصصی دانشگاهی تئاتر عروسکی با نام «نمایش عروسکی» من ...

کامبیز دیرباز در یک سریال کمدی

خبرگزاری مهر: تصویربرداری سریال «کلاف های رنگی» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد، کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه‌کنندگی سیدمرتضی فاطمی هفته آینده کلید می خورد. این سریال ۱۵ قسمتی مضمونی‌ کمدی و اجتماعی دارد که پیش تولی ...

«مادری» جایگزین فیلم «آن سوی ابرها»

«مادری» جایگزین فیلم «آن سوی ابرها»

بانی فیلم: با توجه به مشکل فنی پیش‌آمده برای فیلم «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی و عدم امکان نمایش آن تا پایان امسال، مقرر شد که فیلم «مادری» به کارگردانی رقیه توکلی و تهیه کنندگی سیاوش حقیقی به جای سرگروه آزادی، از امروز در سرگروه کورش اکران شود. ...

آیا «هزارپا» به اکران نوروزی می رسد؟+عکس

آیا «هزارپا» به اکران نوروزی می رسد؟+عکس

به گزارش جهان نیوز، این کارگردان سینما که اخیرا فیلم «هزارپا» را ساخته ، اما متقاضی نمایش آن در جشنواره فیلم فجر نبود، در گفت وگویی با ایسنا درباره وضعیت اکران این فیلم بیان کرد: «هزارپا» مراحل نهایی خود را طی می کند و تقریبا تا دو هفته آینده صداگذاری و دیگر اقدامات ...

ما در آخرتیم و آخرت محیط بر ماست

ما در آخرتیم و آخرت محیط بر ماست

ما الان که در رحم دنیا قرار داریم، آخرت ما را احاطه کرده است. آخرت یک چیز اعتباری نیست؛ بلکه یک عالم حقیقی است. عالمی با شرایط زیستی بسیار خاص که محیط بر دنیاست. همانطور که پیامبر گرامی فرمود:« إِنَّ مَعَ الدُّنیا آخِرَۀٌ وَ ...

تیپ متفاوت زوج بازیگر ایرانی در برلین

تیپ متفاوت زوج بازیگر ایرانی در برلین

لیلا حاتمی و علی مصفا بازیگران فیلم سینمایی «خوک» ساخته مانی حقیقی پیش از شروع نشست خبری این فیلم در جریان جشنواره فیلم برلین مقابل دوربین عکاسان حاضر شدند. به گزارش شمانیوز، نشست خبری فیلم «خوک» عصر روز چهارشنبه دوم اسفندماه در محل برگزاری نشست‌های خبری جش ...

نیوشاضیغمی : پاسپورت ایرانی بی ارزش است/ همکارانم حق دارند خارج زایمان کنند +فیلم

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- در شرایطی وزارت ارشاد به رفتارهای فرامتنی و بازیگوشی هنرمندان و بازیگران سینما هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و عدم نظارت بر رفتارهای زنان بازیگر زمینه جنجال‌های تازه‌ای را رقم می‌زند . پس از اظهارن ...

از عصبانیت محمود احمدی نژاد تا نقطه زنی جعبه سیاه هواپیمای ATR۷۲/ پربازدیدهای سوم اسفند

در سرویس سیاست، محمود احمدی‌نژاد عصبانی شده است نظر بسیاری از کاربران را جلب کرد. واکنش حامی همیشگی احمدی نزاد به رفتار اخیر او هم خوانندگان زیادی پیدا کرد. انتقاد تند محمدعلی رامین از نامه احمدی‌نژاد به رهبری مورد توجه کاربران قرار گرفت. در سرویس ...

از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی

از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شامگاه پنجشنبه سوم اسفند با تلاوت آیاتی از قرآن مجید، پخش سرود ملی حمهوری اسلامی ایران و با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر آغاز شد. شهیدی‌فر در ابتدا به ریشه‌های تمدنی و هو ...

لیلا حاتمی ،پریناز ایزدیار ،علی مصفا،در فرش قرمز جشنواره فیلم برلین+فیلم

لیلا حاتمی ،پریناز ایزدیار ،علی مصفا،در فرش قرمز جشنواره فیلم برلین+فیلم

فیلم سینمایی خوک به کارگردانی‌مانی حقیقی در شصت و هشتیمن دوره جشنواره فیلم برلین به نمایش در آمد. به گزارش خبرنگار ایلنا،مانی حقیقی کارگردان فیلم به همراه لیلا حاتمی، ...

۶۱ خودرو در رالی حرم تا حرم شرکت کردند

۶۱ خودرو در رالی حرم تا حرم شرکت کردند

 مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی از حضور ۶۱ خودرو در رالی خانوادگی حرم تا حرم خبر داد. به گزارش مهر، ابوالفضل مکرمی فر صبح روز جمعه در مراسم آغاز رالی حرم تا حرم از مشهد تا کربلا اظهارکرد: طرح حرم تا حرم از مشهد آغاز و در ۶ شهر مسیر خود را اد ...

حاتمی کیا از منتقد های وابسته!

حاتمی کیا از منتقد تا وابسته!

به گزارش چیزی. یک روزنامه ملی امروز در یک یادداشت از صادق مرزی نوشت: بدون اخیر "ابراهیم حاتمیکیا" بسیاری از اخبار است که ایجاد ارزش اخبار سرگئی توجیه و به بالاترین حد ممکن است. ماده چسبنده و لزج است که کلمات خود را بسیار مهم برای کمتر کسی به خود زحمت داد او در این, در علاوه بر این به ققنوس به دریافت و درک برخی از زبان گفتاری است. اما مگر این کلمات بزرگ چه بود به یک اندازه به آغوش لحظه و حتی به اندازه کدورت ها از سوی دیگر برای تلفن همراه خود را? آیا شما به جز مورد ' "زباله" به عنوان تعریف شده در زبان جدید را بررسی کنید که به اندازه واکنش نسبت به او شکل است ؟ هیچ کس نمی داند که آخرین فیلم ابراهیم حاتمیکیا مانند 2 اثر نمی خانه سابق موسسه سینمایی است؟ آیا کسی شکی در آن داشت که حاتمی‌کیایی که پرکارترین کارگردان دفاع‌مقدسی کشور است خود را مدیون شهدا می‌داند؟ آیا این نخستین‌بار بود که او در قامت یک منتقد به جریان سینمایی ایران شوریده بود؟ اینها و حجم انبوهی از سوالات مشابه همگی یک جواب دارد و آن «خیر» است؛ پس دقیقا چه اتفاقی افتاد که ابراهیم حاتمی‌کیا بار دیگر و این بار در آغاز دهه چهارم فیلمسازی خود باز هم بر سر زبان همگان افتاد و موج جدیدی در تقسیم‌بندی‌های سینمایی ایجاد کرد؟ پاسخ به این سوال قطعا مستلزم آن است که ابتدا به ماهیتی از ابراهیم حاتمی‌کیا بپردازیم که او را همواره در سطح یک کارگردانی کشور، تبدیل به کارگردانی پیشرو و جریان‌ساز کرده است. بیشتر بخوانید: آقا ابراهیم! مرحبا به شرفت فیلم/ تعریف افخمی از فیلم به وقت شام و لاتاری حاتمی‌کیا پیش و بیش از هر چیز «فرزند زمانه» خود بوده است، او همواره سینمایش را به‌جای استانداردهای روشنفکری در معادلات ملموس اجتماعی خود پایه‌گذاری کرده و در همین سطح نیز توقف نداشته است، دوربین سینمای او روایت «حال» بوده با تلنگری به «آینده». در کارنامه سینمایی او اگر 3 فیلم نخست را که سعی در ارائه تصویری عرفانی (نه انتقادی) از جنگ داشته‌اند، کنار بگذاریم، او راوی داستان‌هایی در زمان حال برای تلنگر به آینده بوده است؛ او حال را با ارزش‌هایی که از گذشته به ارث برده به مقام مقایسه می‌کشاند و هشداری به آینده پیش رو می‌دهد و بر همین اساس نیز طبیعی است که او در عین وفاداری به ارزش‌های انقلابی (به جا مانده از گذشته) لبه تیز انتقادات خود را به سوی آینده نشانه می‌گیرد تا توأمان، رویکردی انتقادی و در عین حال انقلابی را نسبت به سوژه‌های متعدد داشته باشد و این چیزی است که از تغییر و تحولات ارزشی جامعه در مسیر توسعه در «آژانس شیشه‌ای» تا مساله‌ای همچون سقط جنین و آینده مناسبات و ارزش‌های خانوادگی در «دعوت» قابل تماشاست. پس چنانکه مشهود است او نماینده موجی انتقادی از سینماست که به‌جای کوباندن «وضع نامطلوب موجود» بر سر «ارزش‌های پیشینی»، مسیری معکوس را طی می‌کند و با کوباندن «ارزش‌ها» بر سر «وضع موجود» هشداری نسبت به دوری این دو از یکدیگر می‌دهد. تمام قهرمانان سینمایی او همیشه شورشی را به نمایندگی از ایده‌آل‌های انقلابی نسبت به وضع غیرانقلابی رهبری می‌کنند. آنها نقد می‌کنند، هشدار می‌دهند، حتی گروگان (شاهد) می‌گیرند اما هیچ تیشه‌ای به ریشه گذشته نمی‌زنند. آنها فرزندان «حال» هست و «آینده»‌ای را تصویر می‌کنند که در آن ارزش‌های به‌جا مانده از «گذشته» روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود، نسبت محافظی که به اختیار می‌خواهد حافظ شخصیت نظام باشد با نسبت بادیگاردی که مزدورانه می‌خواهد از جان یک شخص دفاع کند آخرین موردی بود که در سینمای او تصویر شد. حال با در نظر داشتن چنین پیش‌زمینه‌ای نسبت به موقعیت روایتگری ابراهیم حاتمی‌کیا شاید بهتر بتوانیم به ارزیابی علت خروش اخیر او و موج عظیم بازتاب‌هایش بپردازیم. حاتمی‌کیایی که مطلع نطق خود را بر قید «وابسته بودن» می‌گذارد، کارگردانی است با 3 دهه سابقه فیلمسازی در انتقادی‌ترین سطح آن، او همواره به نقد سیستم می‌پرداخته و حالا می‌گوید به وابستگی به این سیستم افتخار می‌کند و این دقیقا همان تناقض پرسش‌برانگیزی است که حاتمی‌کیا را کماکان در قله سینمای ایران نگه داشته است. او پیشرو جریانی است که نقد می‌کند و حتی گزنده‌ترین زبان را نیز برای این کار انتخاب می‌کند اما نقد را در خدمت بازگرداندن وضع نامطلوب موجود به نظام ارزشی باقیمانده از گذشته (اندیشه‌ها و اصول تغییرناپذیر انقلابی) قرار می‌دهد و بر همین اساس راهی انقلابی-انتقادی را در پیش می‌گیرد که ممیزه او با جریان غربزده سینمای کشور است. اگر آنها نقد می‌کنند، مسیر نقدشان عبور از چیزی است که حاتمی‌کیا را وادار به نقد کردن برای رسیدن به آن می‌کند، آنها نقد می‌کنند تا با پرداختن به وضع موجود ارزش‌ها بی‌اعتبار شوند اما حاتمی‌کیا نقد می‌کند تا وضع موجود را بابت دور شدن از ارزش‌ها بی‌اعتبار جلوه دهد. برای گروهی که وضع موجود را همچون پتکی بر سر ارزش‌ها می‌زنند، «حکومتی» بودن نشانه‌ای از تقید به ارزش‌هاست، پس حتی در دولتی‌ترین فیلم‌های‌شان سعی را بر آن می‌گذارند تا خود را جدا از حکومت معرفی کنند اما برای گروهی که می‌خواهند ارزش‌ها را همچون کاسه آبی بر صورت جامعه مبتلا شده به وضعی نامطلوب بپاشند، «حکومتی» خطاب شدن هرچند با نیت کنایی و مخرب باشد اما منفی جلوه نمی‌کند، چرا که آنان نقد می‌کنند تا حکومت را تقویت کرده باشند. معلوم نیست که واکنش‌ها به سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و چه تاثیراتی بر روند استقبال مردم نسبت به ساخته آخر او می‌گذارد اما آنچه محل شک نیست، آن است که سخنان اخیر حاتمی‌کیا می‌تواند تقسیم‌بندی موجود اما نامشهود میان منتقدان وضع موجود را شفاف‌تر و روشن‌تر از گذشته کند، آنها که نقد می‌کنند تا ارزش‌های به ارث رسیده از گذشته را تعین ببخشند و آنان که نقد می‌کنند تا دیگر ارزشی از گذشته به ارث نرسد. این تقسیم‌بندی سینمایی را می‌توان به غالب تقسیم‌بندی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعمیم داد تا مشاهده کرد که خاستگاه انتقادی منتقدان موجود چه هست، چرا که دیگر تمام جریانات حاکم بر کشور سعی می‌کنند خود را با انتقادات‌شان اعتبار ببخشند و آنچه می‌تواند ممیزه‌ای میان این جریانات انبوه انتقادی باشد، آن است که خاستگاه مطلوب آنان برای انتقاد در کدام سو است.